A Wall Street farkasa női szemszögből

Szabó Orsolya

A Wall Street farkasa női szemszögből

Martin Scorsese korunk egyik meghatározó figurája. Az olasz gyökerekkel rendelkező művész, a hetvenes évek első felében, az új Hollywood-hullámot meglovagolva került az élvonalba. Azóta folyamatosan alkot, mondhatni kifulladásig. Tavaly láthattuk a huszonötödik nagyjátékfilmjét,  Az ír című bűnfilmet.

Scorsese védjegyévé vált a profán, erőszakos és véresen szórakoztató mozi.

Hatása az őt követő generációkra tagadhatatlan. Az ír bemutatója apropóján, itt az ideje visszatérni a kortárs amerikai mozi kiemelkedő rendezőjének egyik ikonikus alkotásához.

A Wall Street farkasa

Jordan Belfort-ot (Leonardo DiCaprio) becsületes tőzsdeügynökként ismerjük meg, de idővel a pénz rabjává válik. Meglegyinti, a 80-as évek amerikai álmának szele őt is. 26 évesen, a legnagyobb brókercég tulajdonosa lesz, heti 1 millió dollárt keres. Jordan a néző szemei előtt válik egyre piszkosabbá. Korrupció, szeretők, drogok. Az igaz történeten alapuló film, remek példája annak, hogy Scorsese idős korára sem vált prűddé, sőt fiatalokat megszégyenítő őszinteséggel beszél a mai ember legfőbb kísértéséről.

Ugyanakkor nem szükséges szakavatott filmkritikusnak lenünk ahhoz, hogy észrevegyük a klasszikus hollywoodi filmekben az erotika legkifejezőbb eszköze a nő és ezen belül is a női test. A legnagyobb probléma ezzel, hogy szerepköre általában kizárólag erre korlátozódik, akár csak az Wall Street farkasában.

 Pusztán a szemlélés élvezete érdekében még ma is, rendkívül sivár női karakterekkel találkozunk a mozivásznon. Scorsese, és a Hollywoodi újhullám találkozása, meghatározó pillanat volt, itt az ideje egy hasonló fordulópontnak.

 A nézők (és elsősorban a férfinézők) részben azért értékelik pozitívan az ilyen típusú filmeket, mert kellemes küllemű hölgyeket láthatnak a mozivásznon.

Az amerikai női ideállt, a női főszereplőnk teljes mértékben megtestesíti. A 23 éves Margot Robbie, a Vogue és a Playboy tökéletes szerelemgyermeke. Dús keblű, szőke, sportosan vékony, angyali arcú. A paraméterek pofonegyszerűek és évtizedek óta változatlanok. A filmkészítő teljesen életidegen szituációkba helyezi a színésznőt. Kevés nő ébred talpig sminkben és veszekszik párjával egy szál csipkés hálóingben, vagy látja el anyai kötelességét magas sarkúban, úgy mint Naomi.

 Már a filmkészítés hajnalán is a szőke nő volt a kiemelt (sokszor pozitív karakter) míg a sötétebb hajú, az alárendelt, esetenként negatív karakter. Azóta is az erotikus vágyak megtestesítői a szőke, kékszemű, babaarcú, titokzatos, elegáns nők maradtak. – A nagyon felépített, kozmetikailag előállított nők mindig hordoznak valamiféle titokzatosságot, és

egyben rosszindulatú csábítást is- írja Laura Mulvey filmesztéta, Hitchcock Vertigo filmjének elemzésekor.

A Wall Street farkasa ebből a szempontból tökéletesen hozza a papírformát. A főszereplőnek Jordan Belfort-nak az első feleségét alakító színésznő (Cristin Milioti) nem illeszthető bele a hollywoodi álomnő képébe, rá elkerülhetetlenül a bukás vár. A megcsalt, elhagyott feleség nem meglepő módon az alacsony, barna hajú, barnaszemű színésznő.

A filmben a főbb események, valóban megtörténtek, azonban jó néhány kitalált elemmel is gazdagodott a forgatókönyv. Érdekes, hogy a valóságban nem volt a komoly pénzügyi siker után elhagyott első feleség. Azonban a filmbeli karakter egyre feljebb jutásának bemutatása, részben nőcserével történik. A régi, kevésbé dekoratív „asszony”, pénz által lecserélhető egy amerikai álomra.

S bár indokolhatnánk Naomi (Margot Robbie) szexis karakterét a valósághűségre való törekvéssel, hiszen valóban szőke, fiatal és szép volt Jordan akkori felesége, azonban Hollywood törekszik a már- már istennői alak bemutatására. Egy félig kitalált, félig valós történet elmesélésében miért pont a szereplő külső megjelenítésében törekedne valósághűségre?

 A nő (szexuális) tárgyként való ábrázolása szintén szembetűnő eleme Scorsese filmjének. A hedonizmus, a korlátok nélküli álomélet bemutatásának legfőbb eszköze a drog és a prostituáltak. Árnyalt, valódi emberi értékeket bemutató női karaktert nem találunk a filmben, azonban nemes hímekből is hiány van. Értjük, hogy a film pont ezt az erkölcsileg értéktelen, a pénznek alárendelt világot kívánja, olykor igen megdöbbentő képekkel bemutatni, azonban azt is látnunk kell, hogy csak a nők vannak alárendelt, kiszolgáltatott, tárgyiasult pozícióban, a férfiak nem. Eltekintve egy esetet. (Erről a későbbiekben).  Egyes jelenetekben szó szerint csak tárgyi funkciót töltenek be a hölgyek. Példának okáért, mikor egy prostituált fenekéről szívja fel a kokaint a főszereplőnk, vagy amikor egy nagy tőzsdei siker után, ajándékként jelennek meg az örömlányok. Csupán eszközök a férfiak szórakozásában.-Tökéletesen ábrázolja, hogy a versenytárs nélküli mainstream film, az erotikát a domináns patriarchális rend nyelvébe kódolta. A nő jelenléte a hagyományos elbeszélő filmben a látvány elengedhetetlen eleme, de vizuális jelenléte hátráltathatja a történet kibontakozását- állítja Mulvey.

A Wall Street farkasa szinte kizárólag fiatal és vonzó nőket mutat be, ahogy megyünk egyre előre a történetben, Jordan is egyre gazdagabb lesz, és ezzel egyenes arányban növekszik a hölgyek száma is. (lakásavató party, szórakozóhelyek, Naomi barátnői, munkahelyi ünneplések)

Női főszereplőnk megjelenése erőteljes vizuális és erotikus hatást hordoz, kihívóan szexi minden jelenétben, dekoltázsa állandó hangsúlyt kap. Tökéletes testét számos közelivel mutatják be a nézőknek, a tekintet közvetlen célpontjává válik.

 Az erotikus szemlélődés és a leselkedés illúziójának kombinációja megtörheti a történet kibontakozását, és a férfi nézőknek valóban nagy harcot kell vívniuk itt, ha valamiért mégis a cselekményre szeretnének koncentrálni. Naomi tudatosan csábítja el a Leonardo DiCaprio által megformált figurát, s ezzel együtt a képernyő előtt ülő férfiakat, mindezt úgy, hogy egy,  a férfiak által elképzelt tökéletes nőt formáz meg. Kacér, játékos, bevállalós, kihívó és megszerezhető. Ez teszi lehetővé, hogy a női főszereplőnk második jelenetében, már az ágyig is eljutnak kevesebb, mint 3 perc leforgása alatt.

 Ebből jól kiolvasható, hogy a film középpontjába helyezett pénz ad hatalmat a férfinak, és a hatalom birtoklásának bemutatása az álomnő megszerzésén keresztül történik. A nő, a történet egyéb alakulásában nem fontos. Nem is lehet, hiszen akkor érdemi információt nem tudna átadni a film. Nehéz történetet mesélni, ha közben Margot Robbie combjait mutatja a kamera.

Scorsese férfi, pontosan tudja hogyan is működik egy másik férfi. A film szempontjából fontos dramaturgiai fordulópontoknál a nő nincs jelen, azonban nem teljesen hatástalan a történet kimenetele szempontjából. Az általa kiváltott érzelmek, befolyásolják főszereplőnket  néhány döntésében, a nőt, mint trófeát (akit külső megjelenése emel trófeává) meg akarja tartani minden áron, hiszen a nő státuszszimbólum, akár a helikopter a kertben.

Naomi varázsa a film első harmadáig tart, hamar elveszíti kifelé irányuló igézetét, általános érvényű szexualitását. Megtörtént a beteljesülés, a férfi birtokba vette a nőt és érdekessége ezáltal elmúlt, hiszen egész karaktere a szexualitására van kihegyezve. Jordan hamar ráun, Naomi iránt érzett szexuális érdeklődése rövid idő alatt megcsappan, a nő nyűggé válik.  Újabb nők megszerzésével legitimálja hatalmát.

Főhősnőnk végtelenül leegyszerűsített karaktere által csak az erotika spektrumában képes mozogni. Konfliktus is csak ebből születik. Jordan megcsalja, és erre rájön. Hiányos eszközei lévén, csak szexualitásával tud revánsot venni férjén. A szexet használja fegyverként, kizárólag ez az egy dolog, amivel képes őt megalázni, amivel képes tárgyiasítani. Naomi lefekszik férjével, majd az aktus után elmondja, hogy ez volt az utolsó alkalom és el akar válni tőle.  Úgy kerül fölénybe a férfival szemben, hogy teste feletti hatalmat kiveszi a férfi kezéből. S azzal alázza meg leginkább, hogy érzelem nélkül még enged neki egy utolsó együttlétet. Ezzel mutatja, meg hogy a valódi irányítás végig az ő, saját kezében volt, s a férfi birtoklása is csak az ő engedélyével történhetett. Ebben az utolsó együttlétben válik szexuális tárggyá a főszereplőnk, ekkor történik meg a főszereplőnk teljes bukása. Nem a bírósági végzés megkapása, vagy az anyagi csőd jelenti a legnagyobb kudarcot, (a filmben ezek hamarabb bekövetkeznek) hanem, amikor a férfit letaszítja a felesége a trónról. Ő akar elválni és a gyerekeit is elveszi tőle. A férfit saját férfiasságától fosztja meg, és csak ezután történik a feloldás, az új életbe való betekintés.

A nők alulreprezentáltan vannak jelen a média világában, ezt több kutatás is alátámasztja, többek között a Center For The Study of Women in Television and Films internetes fóruma is. Azonban a mennyiségnél is nagyobb problémát jelent a minőség kérdése. A férfi szereplők elnyomják őket, és a nő szerepköre, az anyára és feleségre korlátozódik. Az esetek többségében csak kellékek a férfi főhős jellemének árnyalásában.

Hollywood, és talán az egész világ egy új hullám árnyékában áll, remélem Scortesenek sikerül majd meglovagolnia ezt is.